HubSpot har kommit fram till, och listat 22 myter om SEO som vi alla borde lämna bakom oss det här året. XBUS vill skapa en större förståelse för SEO, dess betydelse och vikt och vi vill ge er en förenklad version av dessa myter. Det kommer vi därför att göra i en följetång som vi helt enkelt kallar för: SEO-myter. Vi börjar med en introduktion till SEO.

SEO (sökmotoroptimering) är ett samlingsnamn för de tekniker och metoder som används för att få en webbsida att synas och rankas högt bland sökresultat. Automatiska algoritmer styr rangordningen av webbsidor och genom SEO kan man optimera sin sida så att den blir enklare att hitta. Man kan tex skriva in specifika nyckelord som finns i en rubrik eller text, optimera bilderna med samma nyckelord och mycket, mycket mer. Men se upp! När man endast fokuserar på att få in specifika ord och upprepar dem gång på gång kan det lätt bli konstlat och påtvingat. SEO-arbete kräver sin tid för att det ska bli bra och det räcker inte att göra det en gång. Eftersom det hela tiden kommer nya webbsidor med liknande innehåll måste man hålla sina strategier uppdaterade. I takt med att marknaden och SEO har ändrats kan det vara svårt att veta vad som fungerar, vad som är viktigt och vad som inte alls fungerar längre.

I nästa del går vi in på de första myterna, stay tuned!