SEO-Myter del 4

Myt #11 ”Desto fler sidor jag har, desto bättre”

Man kan tro att desto fler sidor man har, desto lättare är det för användare att hitta webbplatsen och därmed få mer trafik, men även här trumfar kvalitet över kvantitet. Precis som länkbyggnad räcker det inte med att skapa innehåll bara för att ha fler sidor. Om du inte har bra innehåll rankas du inte bra. Allt du skriver på din sida blir inte indexerat och sökmotorer kan utelämna sidor om de liknar innehåll som redan har publicerats och indexerats.

Myt #12 ”Bra användarvänlighet är en extra bonus, inte ett krav”

Vi kan alla stryka under på att användarvänlighet på webbsidor är viktigt. Här har Google steppat upp och investerat i sin sökalgoritm för att göra det bättre för sina kunder. Google är trots allt också ett företag som vill göra sina kunder nöjda och skicka oss till webbsidor där vi får en bra upplevelse. Viktiga faktorer för att öka din webbplats användarvänlighet är laddningstid av sidan, mobilanpassning, enkel navigering och klart och tydligt budskap av din tjänst, produkt eller företag.

Myt #13 ”Lokal SEO spelar ingen roll längre”

Driver du ett lokalt företag är det av största vikt att du optimerar din sida så att dina lokala kunder hittar dig på ett enkelt sätt. Vi som kunder söker oss allt mer till det lokala, närproducerade och vill stötta våra grannar. Därför ska du jobba med din SEO och optimera din sida med lokala termer och nyckelord. Driver du ett nationellt företag ska du inte lägga fokus på att optimera på lokalnivå.

 

Här kan du läsa de föregående myterna. Hade du koll på dem sen innan?

Källa