SEO-Myter del 3

Myt #7 ”Nyckelordsoptimering ÄR nyckeln till SEO”

Förr var det viktigt att det skrivna materialet skulle innehålla exakta matchningar med de valda nyckelorden men nu använder Google istället RankBrain som är en maskininlärningsalgoritm.
Med hjälp av artificiell intelligens söker RankBrain igenom en enorm mängd skrivet språk och hittar varianter och liknande ord av nyckelorden vilket gör spannet av matchningar betydligt större och din sida kan hittas utan exakta träffar på nyckelorden.

Myt #8 ”Huvudrubrikens tagg är det viktigaste elementet på sidan”

Din huvudrubriks html-tagg (<H1>) är naturligtvis viktig men den är inte det viktigaste elementet på din sida. Den tagg rubriken har, har väldigt liten påverkan på den övergripande SEOn utan används endast för stylingen. Det viktigaste är inte vilken tagg du väljer att använda utan att du presenterar det intressantaste och mest lockande konceptet överst på sidan. Du optimerar först och främst för dina användare vilket betyder att du vill berätta för dem direkt vad din sida handlar om genom en klar och tydlig rubrik. Taggen däremot är mindre viktig.

Myt #9 ”Min förstasida behöver mycket innehåll”

Din förstasida är porten till ditt företag – hur vill du att den ska uppfattas? Här har man chansen att göra ett bra första intryck och förmedla precis det man vill. Det kan räcka med något kort om det är så att ditt företag är självförklarande, men oftast krävs det lite mer än så. Tänk dock alltid på kvalitet över kvantitet. Var klar och tydlig med kärnvärden, tjänster och kontaktuppgifter och undvik all typ av förvirring. Se till att besökarna förstår ditt budskap och vad du vill förmedla direkt.

Läs de första delarna av vår följetång med SEO-myter HÄR och HÄR.

Läsa mer? Varsågod! https://www.hubspot.com/