SEO-Myter del 1

Myt #1 – “Webbsidan måste skickas in till Google”

Att man måste “skicka” in sin websida till Google för att den ska dyka upp i sökfältet är fel. Det går absolut att göra det men en så pass avancerad sökmotor som Google kommer att hitta sidan ändå. När man gör en Google-sökning söker man egentligen inte på internet utan endast på Googles index av internet. Det finns alltså inget behov av att berätta för Google om sin nya sida.

Myt #2 – “Mer länkar är bättre än mer innehåll”

Att bygga länkar på sin sida är viktigt för att rankas högt men kvaliteten på länkarna är mycket viktigare än kvantiteten. Kör på ”sess is more” och det kan vara bra att investera i någon som skapar brett och kvalitativt innehåll och sedan bygga länkarna runt det.

Myt #3 – ”Att ha en säker sida är inte viktigt för SEO”

SSL (Secure Sockets Layer) är en teknik som gör att all data som passerar systemet är privat och säkert för användaren. Google påstår att om två webbsidor får samma rankning i sökresultaten kan de komma att höja den sida som tillämpar SSL och därmed höja dess rank över den andra sidan. SSL gynnas alltså SEO. Du ser om en sida är säker och använder SSL på det extra ”s” efter http(s)://.

Läs den första delen – introduktionen av vår följetång med SEO-myter HÄR! 

Läsa mer? Varsågod! https://www.hubspot.com/