Förra veckan var XBUS – Excellent Business Services på frukostseminarium hos Holmbergs och House of Print för att lära oss mer om direktreklamens effekter. Vi fick lyssna på en av Svensk Direktreklams försäljningschefer, Mikael Walfridsson, som delade med sig av hur digital och tryckt kommunikation kan arbeta bättre ihop och vilken effekt det kan ge. Till skillnad mot vad många tror är reklam hem i brevlådan inte alls på väg att dö ut, snarare tvärtom. Färska siffror och statistik visar att yngre generationer föredrar att bläddra i en tidning eller ett reklamblad gentemot att läsa annonser digitalt. Detta är för att de är trötta på att få all sin information digitalt och det är lite nykommet för dem att hålla ett reklamblad i handen. Mikael visade exempel på företag som endast valde att köra digitala kampanjer och hur mycket försäljningen minskade, kontra när de genomförde samma kampanj och gjorde reklam i form av en tryckt tidning i kombination med den digitala reklamen. Inte så förvånande kanske men det visar att digital och tryckt kommunikation fungerar väldigt bra ihop och att man når ut till en bred publik.

Hur ska man då bäst spendera sina resurser för att marknadsföra sig? Svaret är en bra blandning av olika metoder; använd 70% på det ni redan vet fungerar, 20% på nya saker ni känner till och 10% på metoder som är okända för er idag. Som med mycket annat är det viktigt att tänka utanför boxen och våga prova nya metoder och tryckmaterial för att vara intressanta för kunderna.

 

Stort tack till Holmbergs för en trevlig och intressant morgon!